Ieder bedrijf met een logistieke tak komt vroeg of laat in aanraking met routeoptimalisatie. Denk alleen maar aan de stijging online aankopen gedurende de corona pandemie. En wie deze toenemende vraag wil blijven bijbenen zal op zoek zijn naar manieren om efficiënter te werken en te bezorgen. Speciale routeoptimalisatie software kan bijdragen aan dit proces. 

Wat is routeoptimalisatie?

De term spreekt een beetje voor zich: door bezorgroutes te optimaliseren kunnen producten en diensten sneller geleverd worden. Hoe efficiënter je bezorgroutes, hoe meer vraag je kunt verwerken. Daarnaast zijn er andere voordelen waarover je hieronder meer leest. Maar hoe realiseer je routeoptimalisatie? Bijvoorbeeld met een slim softwarepakket voor het plannen van een route met meerdere adressen. Het is belangrijk dat je zo’n pakket kunt koppelen aan jouw boekhoudpakket. En om routeoptimalisatie goed te kunnen doorvoeren, is het natuurlijk ook van belang dat je kunt beschikken over voldoende bezorgwagens en chauffeurs.

Sneller en eenvoudiger plannen

Wanneer je kiest voor routeoptimalisatie software die gekoppeld kan worden aan jouw boekhoudpakket, kun je veel tijd winnen. Je hoeft op die manier niet meer handmatig orders in te voeren in de routeplanner. Voor logistieke planners wordt de route puzzel met de juiste software een stuk makkelijker. Deze software rekent de meest efficiënte route uit waarbij rekening kan worden gehouden met diverse factoren. Denk aan wisselende omstandigheden zoals het weer, files en het aantal beschikbare chauffeurs. Óf bijvoorbeeld de speciale bezorg tijdvakken waaruit klanten kunnen kiezen bij het plaatsen van een bestelling. 

Kosten besparen

Naast tijdwinst boeken kun je ook kosten besparen door te werken met slimme software voor routeplannen. Hoe efficiënter en logischer een bezorgroute, hoe makkelijker dit voor je chauffeurs is. Het rijden van onnodige kilometers behoort daarmee tot het verleden. En zo bespaar je met een routeoptimalisatie softwarepakket op de brandstofkosten van je onderneming. Daarbij worden de routes zo uitgestippeld dat ze ook echt haalbaar zijn voor chauffeurs binnen bepaalde tijdvakken.   

Service naar de klant

Hoe efficiënter de bezorgroutes, hoe sneller pakketten en diensten bij de klant geleverd kunnen worden. Een vlotte levering is fijn, maar misschien wel net zo prettig voor een klant is voldoende informatie over het zorgtraject. Is het pakketje al onderweg? Wanneer kan de klant de bezorger verwachten? Is er misschien vertraging? Met de juiste routeplanner software kun je jouw klant deze actuele kijk in het zorgtraject bieden. Door je klant op deze manier te informeren biedt je extra service. Dit kan weer leiden tot een groter klantvertrouwen en klantloyaliteit.